Energiajuomaa ja ravintolisiä

(0 comments)

Energiajuoman aineksia

Olen ollut energiajuomakoukussa vuosia, mikä ei ole ollut yksistään ongelma. Enemmän haittaa suuresta kulutuksesta koituvat kulut. Asiaan olisi ratkaisu, sekoittaa juoma itse. Raaka-aineet maksavat vain joitakin prosentteja siitä mitä kaupalliset juomat valmiiksi sekoitettuna ja pullotettuna.

Itse sekoittaminen siis kannattaa, ja vieläpä komeasti. Jopa parin tuhatta euroa säästyy johonkin toiseen tarpeeseen kertyy vuodessa verrattuna siihen että juo 3-5 merkkituotebrändättyä energiajuomaa päivässä ja kukin maksaa pari euroa kuten viime aikoina (2019).

Näyttäisi myös että ainakin vielä energiajuoman perusmääritelmään kuuluu, että siinä on sokeria ja kofeiinia. Nyt kuitenkin omalla kohdalla parhaiten toimivissa juomissa ei ole kumpaakaan, ei sokeria eikä kofeiinia. Tai ehkä on täsmennettävä että aamun ensimmäisen käynnistymisannoksen jälkeen kofeiinia ei yleensä kaipaa, eikä sokeristaan ole juuri iloa edes siinä ensimmäisessä juomassa. Sen sijaan omalla kohdalla toiminut paremmin sekoitus Tauriini - Inositoli - L-teaniini. Tätä kirjoittaessa oma resepti on hyvin lähellä erään kaupallisen energiajuoman sisällysluetteloa https://www.leader.fi/product/crazy-gamer-tropical-05-l/ pois lukien aromit ja vitamiinilisät. Oma sekoitukseni sisältää usein pari kymmentä prosenttia enemmän tehoaineita. Välillä voi olla testissä jokin uusi lisä.



Hyvä ja huono esimerkki..

Energiajuoman teko kotikonstein ei ole uusi idea. Nettiesimerkkejä näkyy ainakin vuodesta 2013 jolloin https://www.youtube.com/watch?v=Wq_LW77xRak esittelee Red Bullin kaltaisen juoman tekoa luonnollisisista raaka-aineista kotioloissa. Se ei ole helppo eikä nopea resepti eikä tule välttämättä edes halvemmaksi itse tehtynä kuin ostaa valmiina. Muunkinlaisia esimerkkejä näkyy, esimerkiksi tämä kuluttajaliiton kotikokkiparodiaesimerkki https://youtu.be/nxkMfaWXusg jota ei lie tarkoitettukaan kokeiltavaksi. Siinä ei edes mainita vaaraa hammaskiilteelle tai rasvamaksan kehittymiseen mitkä itseäni enemmän huolettavat. Pointti on että terveitä elämäntapoja noudattamalla jaksaa ilman energiajuomia. -Se on hienoa jos jollekulle näin on, mutta omakohtainen kokemus on toisenlainen. Ennemminkin niin että terveet elämäntavat ovat perusedellytys ennen kuin energiajuomasta edes saa merkittävää lisäapua. Tarvitsee muistaa syödä joskus ja koittaa saada kaikki tarvittavat ravintoaineet, nukkua sopiva määrä kelvollisissa olosuhteissa ja liikuntakin tekee hyvää, ellei vammaudu siitä. Myös puutostilat on korjattava ensin. Omat D3-vitamiinitasot esimerkiksi eivät nouse edes suosituksen alarajalle ilman vitamiinilisää kesälläkään. Samoin piristeittä harva asia edistyy kovinkaan nopeasti, jos ollenkaan. En halua haaskata viikkoa asioihin jotka voi tehdä myös päivässä. Siedän merkittäviäkin haittoja ja riskejä jos vaihtoehto on ettei mikään edisty. Haittoja koitan rajoittaa, mitä voin.


Omalla riskillä..

Tämä nyt sitten varoituksena. Tässä juitussa en kehota tekemään ketään niin kuin tein. Kerron vain että näin tein. En myöskään neuvo tässä ketään. Riskejä on aina. Jos on itse koekanina kärsii itse myös pieleen menneet kokeilut mahanpurut ja päänsäryt. Lisäravinteilla kokeillessa on esimerkiksi kiusaus kokeilla suosituksia suurempia annoksia ja siinä vaanii vaara. Riippuen mistä aineensa hankkii voi olla lisäksi riski onko purkissa mitä tuoteselosteeen mukaan on ja onko sillä se vaikutus mitä hakee. Itse koitan kaivaa ensin tiedon mitä löytyy, ettei tarvitse toistaa kaikkia toisten virheitä.



Prosessi, vaikutus ja testaamisen rajat?

Valitsin siis jäljittelyn lähtökohdaksi helpomman ja omalla kohdalla toimivaksi havaitsemani kofeiinittoman juoman. Olen testannut samoja aineita lisäravinteista lisättynä.  Muutaman kuukauden ajan kokeilin järjestelmällisesti, mitkä aineista piristävät yhdessä ja erikseen ja mitkä ovat enemmän tuoteselosteiden koristeena kuin vaikuttavina aineina.

Vaikuttavia aineita oletin alun perinkin olevan ainakin tauriini, L-teaniini ja inositoli, joita oli veden jälkeen eniten. Lisäksi ainakin sitruunahappo on elimistölle tarpeellinen aine energiantuotannossa, vaikkei ehkä piristävä. Hiilihappo saa juoman kuplimaan ja tuntumaan mielenkiintoisemmalta, mutta tuskin se mainittavasti virkistää. Testeissäni vaikutti, että tauriinilla oli aineista selvin jaksamista auttava vaikutus yksinäänkin ja L-teaniinilla korkeintaan yhteisvaikutus. Kofeiinilla voi muiden piristysvaikutusta täydentää, ainakin vielä aamulla. Tauriinin imeytymistä ainakin väitetään parantavan sen joukkoon lisätty B6-vitamiini, mutta kokeilemissani määrissä tauriinia 500mg-1000 mg per pullo/annos vaikuttaisi piristysvaikutus kestävän about yhtä pitkään eli pari tuntia oli B6:tta lisätty tai ei. Myöskin tauriinin annoksena itselle näyttäisi riittävän alle puolet (0,1%juoman painosta ) siitä mitä yleensä energiajuomissa on (0,4% juoman painosta). Epäselvää on myös mihin virkistävä vaikutus perustuu. Jos sydän pumppaa tiheämmin kun tauriinia on veressä verenkierto voi tehostua. Voi myös olla että hermosolut käyttävät, mutta epäselvää miten. Tähän en ole löytänyt muualtakaan vastausta muuta kuin että tauriinia on aivoissa muutenkin runsaasti ja toimii välittäjäaineena.



Onneksi vaikutusmekanismeja ei tarvitse tuntea tarkemmin, että voisi kokeilemalla erilaisia sekoituksia optimoida ja selvittää onko lisäaineilla itselle haluttuja vaikutuksia. Vitamiinilisällä ei esimerkiksi ollut saantisuositusten rajoissa muutaman päivän kokeilujaksolla itse havaittavaa vaikutusta. Testissä pilleristä murskatusta monivitamiinista ilmeni kyllä muunlainen haitta: pillerin jokin ainesosa kuohutti hiilihappojuomaa hallitsemattomasti korkkia avatessa vielä viikonkin päästä. Osa juomasta karkasi vaahdon mukana lätäköksi lattialle, kun korkin avasi. Olenkin sitten jättänyt vitamiinien lisäämisen juomaan ja keskittynyt hienosäätämään. Tätä kirjoittaessa tavallisessa pullossani (0,5 l) on light ananaslimonadiin liuotettuna 500 mg tauriinia, 150-250 mg inositolia ja 200 mg L-teaniinia. Annokset ovat vähän sinnepäin vaihtelevat käsivaratarkkuudella jauheita mittalusikalla mitatessa. Tarkkuusvaaka antaisi tarkemmat lukemat, mutta mittalusikalla pääsee vaikutuksia etsiessä riittävän lähelle.

Tieteellisen testauksen vaatimuksia tämä käsittely ei täytä. Sillä ei myöskään ole ollut väliä minkä verran placebovaikutus tukee jaksamista, joten en edes yrittänyt sulkea sitä pois. Jos tukee hyvä niin. Koitan ottaa siitäkin hyödyn käyttämällä aina samanlaista pulloa ja samanväristä ja -makuista juomaa. Ero, onko päivä jumittamista paikallaan vai etenevätkö suunnitellut asiat, on huomattava. Sitä ei voi olla huomaamatta. Siinä vaiheessa on on samantekevää onko parannus kokonaan piristeiden ja ravintolisien ansiota vai vaikuttaako asiassa paljonkin ympäristö, itsesuggestio tapa tai uskomus. Pääasia että vireystilan suunnan saa nopeasti odottaessa takaisin hyvälle tasolle. Sekoitusvirheisen päivän jälkeen osaan myös sanoa, ettei suuremmista annoksista yleensä ollut suotuisia vaikutuksia eikä samalla sekoituksellakaan aina saa yhtä tuntuvaa vaikutusta. Esimerkiksi tavallista huonommin nukkuneena myös energiajuoma toimii huonommin. Aina syy ei ole selvillä. Välillä vain kaadun kyvyttömänä sänkyyn vaikka muuten päivä olisi alkanut hyvällä mallilla nautittu säännönmukaiset piristeet ja nukuttukin kohtalaisesti.

Current rating: 1

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional

required