ATC610-projekti alkaa

(0 comments)

Sain hankittua edukkaasti vanhan ATC610-lennonharjoittelulaitteen. Laite on julkaistu 1976 ja oma yksilöni on valmistettu vuonna 1980. Sitä on käytetty mittarilentokoulutukseen. Laitteella on voinut korvata koulutuksessa osan mittarilentotunneista ja se on käsittääkseni vielä tänäkin päivänä hyväksytty koulutusväline. Siinä ei kuitenkaan ole minkäänlaista visuaalia eli on sellaisenaan aika kuiva kapistus. ATC ei virallisesti ole simulaattori, vaikka jatkossa siitä on sellainen toivottavasti tulossa.

Oma yksilöni myytiin ei-toimivana. Se on peräisin ruotsista, jossa sitä on käyttänyt papereista päätellen Västeråsin lentokerho. Tarkoituksena ei olekaan käyttää laitetta sen alkuperäisessä tarkoituksessa, vaan modata se käytettäväksi modernin PC-lentosimulaattorin (X-Plane) kanssa.

Ensimmäinen yllätys oli, että laitteessa ei olekaan digitaalista tietokonetta, vaan täysin analoginen tietokone. Esim koneen sijainti ja muut muuttujat ilmaistaan muuttuvina jännitearvoina. Tämä tekeekin modauksesta hieman haastavampaa lähinnä digitaalimaailmaan perehtyneelle. Mutta Arduinosta saa analogijännitteitä ulos ja operaatiovahvistimella pitäisi saada jännitettä skaalattua halutuksi. Käytännön toteutus on vielä hakusessa mutta veikkaan, että paljon vettä ehtii virrata Tammerkoskessa ennen kuin projekti on valmis.

Laitteen mukana tuli


  • Plotteri, joka piirtää reittiviivaa paperiselle kartalle. Toimii myös ilmeisesti analogisesti ja kytketään mielettömän paksulla kaapelilla laitteeseen. Tätäkin voisi koittaa ohjata Arduinolla. Haluaako joku ottaa projektiksi? Plotterista voisi saada modattua esim. pienen laserleikkurin.

  • Hämmentävä mankkaboksi, jonka kautta sähkö syötetään laitteelle ja jossa on kaksi kasettinauhuria ja johon saa kiinni mikit ja kuulokkeet. Ilmeisesti lennonjohdon "simulointiin". En tiedä onko tälle mitään järkevää käyttöä.

  • Opettajan konsoli, josta pystyy säätämään mm. tuulen suuntaa ja aiheuttamaan erilaisia vikatilanteita. Hieno, mutta hyvin Bonk.

  • Huoltomanuaali (hyvä) ja vikalista(ruotsiksi).

  • Kansiollinen c-kasetteja. Ilmeisesti sisältävät jotain kurssimateriaaleja, en ole kuunnellut.


Ensitutustumisessa avasimme hakkeritoveri Arnon kanssa pömpelin ja tutkimme sisuskalut. Mitään selvää vikaa ei löytynyt. Kortti, jolle ohjelmoidaan lentokenttien sijainnit ja tiedot on ilmeisesti modattu sillä se eroaa muista korteista. Sen "ohjelmointikortti" on tuotu lattakaapelilla laitteen ulkopuolelle.

Ensimmäiseksi isommaksi ongelmaksi tuli sähkön syöttö. Mittasimme sisääntulevan epästandardin virtaliittimen ja siitä löytyi odotetusti maa ja vaihe/nolla, mutta toinen vaihe/nollajohto on oikosulussa maan kanssa. Sähkö tulee laitteeseen hämmentävän mankkaboksin kautta, jota myös mittailimme. Mankkaboksin sähköjohto oli täysin hapertunut, ja siitä puuttui liitin kokonaan. Jos siihen laittaa tavallisen pistokkeen, niin päättelymme mukaan on vaarana että vaihe oikosulkeutuu maahan ja laite polttaa sulakkeen. Vai voisiko olla, että laite pitää kytkeä suoraan rakennuksen sähköihin niin, että vaihe on aina tietyssä johdossa? Vai johtuuko oikosulku viasta? Ei hajua, tutkinta siirtyy Internettiin.

Laite käyttää sisäisesti -15 ja 15V jännitteitä. Siinä on kaksi samanlaista muuntajaa, toinen positiiviselle ja toinen negatiiviselle jännitteelle. Näiden kunnosta ei ole tietoa. Sähköä uskallamme tuohon laittaa vasta, kun oikea tapa siihen on varmistunut.

 

 

[gallery]

Currently unrated

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional