Historiaa

Hackerspace tai Hacklab ilmiönä syntyy kun yhdistetään tekijät, hakkerit ts. teknologiasta kiinnostuneet ihmiset ja fyysinen tila toimivaksi yhteisöksi.

Tampereella toiminta lähti käyntiin vuonna 2009, samaan aikaan muun Skandinavian kanssa, kun maailmalla oli jo toimivia vastaavia yhteisöjä. Eniten näitä oli saksan kielialueilla ja Yhdysvalloissa esimerkiksi c-base(Berliini), Noisebridge(San Francisco) ja Metalab(Wien). Alkuvaiheessa toimintaa suunniteltiin kuukausitapaamisissa eri paikoissa, tutustuttiin alueen vastaaviin toimijoihin, kuten Linux-käyttäjien kerho Linkkuun, teekkareiden Telok-kerhoon, Radioamatööreihin OH3NE Pyynikintornilla ja sähköautoharrastajiin Ruskossa. Omaa toimintaa olivat Ruby on Rails oppimistilaisuudet Demolassa ja OH3NE:n tiloissa noin 5 kertaa, jolloin yhdessä opettelimme Rails ohjelmistojen kehityksen perusteita. Sama väki aloitteli myös Meego-yhteisöä (Nokian ja Intelin yhteistyö käyttis puhelimiin, tietokoneisiin ja IVI-laitteisiin)  ja Meego eriytyikin suuren suosionsa ansiosta omaksi toiminnaksi, josta myöhemmin Jollan Sailfish/Mer kehityskin sai tukea.

Vuonna 2010 haettiin tiloja ja kerättiin alkupääomaa. Puutteita alkuvaiheesa olivat raha ja toimitila. Ennen yhdistyksen rekisteröimistä pankkitili ja toiminta-avustuksien saanti oli hankalaa. Tärkein kuitenkin oli kriittisen jäsenmassan puute. Kun aktiivijäseniä oli kasassa > 5 kpl, niin toiminta alkoi rullata. Yksi jäsen, perustajajäsen kyb3r, näki suunnattomasti vaivaa toiminnan aktivoimiseksi ja sai aikaan starttiavustuksen Luova Tampere ohjelmasta sekä kontaktiensa kautta löysi hyvän tilan, joka vuokrattiin 2010 keväällä. Tähän aikaan mukaan oli tullut jo tarpeeksi aktiivisia jäseniä, jotta toiminan eteenpäin vyörymistä ei voinut enää estää.

Kommunikointia  tapahtui myös IRCissä #freenoden kanavalla ##5w ja postilistalla hs.the5thwave, olihan nimemme 5th wave jonka myötä www-osoitteeksemme tuli naseva 5w.fi. Yhdistysrekisteriin moinen lyhytnimi ei kelvannut. Siksi yhdistys sai nimen mode 5w ry.

Ensimmäinen tila löytyi keskeltä kaupunkia, Tammelasta mukavilla ja joustavilla vuokraehdoilla. Siellä viihdyimme 5 vuotta, kunnes syyskuussa 2015 vuokrasimme isommat tilat Nekalasta.

Vuonna 2018 yhdistys vaihtoi nimensä Tampere Hacklab ry:ksi.