Jääkiituri proto1 AAR

(0 comments)

Kävimme sunnuntaina testaamassa jääkiituria tositoimissa Näsijärven jäällä. Kiituri saatiin nätisti mahtumaan purettuna henkilöautoon.

FMI:n mukaan tuuli oli 7m/s, puuskat 9m/s. Todellisuudessa keli vaikutti enemmän tuuli 1m/s, puuskat 4m/s eli tuuli vaihteli lähes tyynestä kohtuulliseen.

Leijana oli Rush 300 Pro.

Testikuljettajana oli Ville aka cos. Myötätuuleen leija jaksoi kiskoa kelkkaa ihan hyvin, ainakin silloin kun tuuli. Tuulen puuskaisuuden vuoksi välillä meno lakkasi ja leija meinasi tipahtaa taivaalta. Luultavasti pidemmällä jäällä tuuli olisi ollut tasainen ja vetoa olisi riittänyt. Kovin kovaa ei uskaltanut vielä suoraan mennä, mutta reipasta juoksunopeutta kelkka kulki ihan mielellään. Ongelmat alkoivat sitten, kun piti alkaa luovia sivutuuleen. Siihen ei leijan veto tahtonut tällä tuulella riittää. Vaikea sanoa olisiko tasaisella tuulella päässyt sivuttain tai jopa vastatuuleen.

 

 

Kokeilin vielä testimielessä mitä tapahtuu kun veto tulee kunnolla sivusta. Sattuneesta syystä epäilemme että kelkka on liian korkea ja se tuottaisi ongelmia. Seurauksena sivusuksien kiinnityslevy murtui irti ja testit olivat siltä päivältä ohi. Sivusuksien suksista tehdyt varret kuitenkin joustivat hyvin ja kestivät rasituksen.

 

Jälkiviisautena paksukaan vaneri ei kestä, kun siihen tulee vääntöä pystysuunnassa.

 

Testi oli sikäli onnistunut, että kelkka toimi ja kulki myötätuuleen. Tästä saatiin hyvää dataa seuraavan proton valmistukseen. Ehkä meillä vielä tänä talvena on toimiva jääkelkka. Mitään kriittistä osaa ei hajonnut - sivusuksien kiinnike oli selvästi liian heppoinen ja jos runko tehdään uusiksi, sekin varmasti tulee muuttumaan. Etusuksi, sivusukset ja lumilauta toimivat ihan hyvin ja voidaan pitää sellaisinaan. "Rallipenkki" sivutukineen toimi hyvin eikä välitöntä putoamisvaaraa ollut.

 

Teimme testistä seuraavat huomiot:

- Runko penkkeineen on aivan liian korkea.Tehdään matalampi runko, jossa kelkkailija on vaakapolarisaatiossa niin, että painopiste on mahdollisimman matalalla. Näin ei synny suuria vääntövoimia sivusuksille ja kelkka pysyy paremmin pystyssä. Istuimen sivuttaistuki on tärkeää.

- Etusuksiin pitää tehdä pystysuorat "luistimen terät" lisäämään sivuttaispitoa. Tämä oli odotettavissa mutta tulipa testattua ilman.

- Jos on epäilyksiä jonkun paikan kestävyydestä, lisää kulmarautoja.

Testivideo:

http://www.youtube.com/watch?v=lvuN2zvHJeY

Currently unrated

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional

required