Sähköavusteinen Polkypyörä "valmis"

(0 comments)

"Valmis" projekti toimii, mutta vaatisi hieman viimeistelyä. Pyöräni on juuri siinä vaiheessa. Olen sillä jo ajanut yli 400 kilometriä noin kuuden viikon aikana, mutta esim. moottoriohjain on edelleen kiinni vain isoilla magneeteilla. Pikkujuttuja.

Pyöräni on mallia Raleigh Air Max viime vuosituhannen vaihteelta. Se on täysjousitettu maastopyörä, joka erikoisen runkorakenteensa vuoksi asetti muutamia haasteita akun sijoittamiseen. Tilasin viime syksynä muunnossarjan (hallomotor.com) joka sisälsi akkua ja laturia lukuunottamatta kaikki tarvittavat osat. Vanhan takapyörän tilalle asennettava napamoottori (rataspakka ja vanne valmiiksi asennettuna) tarvitsi vain gummit. Osittain onton akselin läpi tuleva kaapeli tuo moottorille sähköt pyörän rungon kyljessä sijaitsevalta asennusrasialta (myös kiinni magneeteilla). Samassa kaapelissa kulkee myös moottorin hall-anturien johdot. Moottoriohjaimen täytyy jotenkin tietää, milloin jarrutetaan, joten vanhojen jarrukahvojen tilalle piti vaihtaa uudet kahvat jotka kertovat moottoriohjaimelle tilanteen.

Suurin työ oli akun ja akun kotelon rakentaminen. Akusto koostuu 52 kpl samsungin 29E li-ion kennoista, 13s4p konfiguraatio antaa 48 voltin nimellisjännitteen ja 11,6 ampeerituntia. Energiaa yhdessä kennossa on noin 10 wattituntia, joten koko akussa on noin 520 wattituntia. Kennot hitsattiin yhteen 0,1mm kuparilevyillä Antti Alhosen hitsausrobotilla (videosarjan kolmas osa). Sen jälkeen asensin akkuun balanssipiirin, joka varmistaa että sarjaan kytketyt akkuryhmät pysyvät samassa jännitteessä. Se myös suojaa akkua ylilataukselta ja alipurkautumiselta.

Kotelon osat leikkasin 3mm alumiinilevystä plasmaleikkurilla. 3mm on ehkä hitusen järeä tähän tarkoitukseen, mutta sitä oli labilla tarjolla ja se on aloittelevalle alumiinin TIG-hitsaajalle helpompi kuin ohuempi levy. Halusin sijoittaa akun mahdollisimman matalalle ja eteen polkupyörässä painopisteen vuoksi. Jälkiviisaana olisin rakentanut akusta pidemmän ja ohuemman, sillä nyt etupyörä osuu siihen suurissa töyssyissä, esimerkiksi jos liian suurella nopeudella koittaa ajaa rotvallin reunalta. Se on toisaalta johtanut siihen että ajan nykyään paljon varovaisemmin kuin aikaisemmin.

Currently unrated

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional