Jääkiiturin rakentaminen

(0 comments)

Menneenä viikonloppuna rakennettiin 5w:n pajalla "jääkiituri" eli suksilla varustettu kelkka, jolla pystyisi leijapurjeen vetämänä ajelemaan Näsijärven jäällä. Vastaavia on maailmalla tehty, mutta lähes kaikki on varustettu renkailla tai "luistimilla". Nässyllä on useimmiten 10-20cm lunta jään päällä, joten arvelimme suksien olevan paras vaihtoehto.

Homma alkoi cos:n tekemällä "cad-kuvalla" joka tehtiin Blenderillä. Lopputulos näytti aika erilaiselta, mutta perusajatus on sama. Rajoitteina olivat käytettävissä olevat osat (lumilauta ja kasa murtsikkasuksia), aika (viikonloppu) ja budjetti (pieni). Hitsausmahdollisuutta ei 5w:llä ole, joten runko päätettiin tehdä puusta.

 

Blenderillä tehty suunnitelma

 

Pe-iltana näytti tältä. 3 suksea ja lahjoituksena saatu lumilauta.

 

Tästä se lähtee

 

Pe-illan agendana oli kiinnittää suksiin nivelet, jotka saatiin tehtyä kulmaraudoista ja rullakon pyöristä joista otettiin pyörät pois. Lumilautaan pistettiin kiinnitysvaneri kulmaraudoilla.

Lauantaina käytiin Bauhausissa shoppailemassa puutavaraa ja vähän muuta aiheeseen liittymätöntä. Sitten kasattiin runko lumilaudan päälle 22*50mm laudasta ja vanerista.

 

Runko alkaa muodostumaan

 

Sivusuksien sommittelua

 

Sunnuntaina tehtiin etusuksen kiinnitys, kiinnitettiin penkki (jota varten jouduimme purkamaan yhden pajan penkeistä), tehtiin sivusuksien kiinnitykset ja jaloilla käytettävä ohjaustanko.

 

Melkein valmista

 

Sivusukset kiinnitetty

 

Tässä kohta osattiin jo aavistaa, että etusuksen konstruktio on turhan naru sivusuunnassa. Suksen kiinnikkeen täytyy olla melko korkea, ettei kantapäät osu maahan ohjatessa. Päätimme kuitenkin käydä Tammelantorilla testaamassa miten kelkka kulkee.

 

Valmiina koeajoon

 

Tammelantori on hyvä testausmaasto

 

Sehän kulkee hyvin!

 

Kelkka kulki oikein hyvin. Kitkaa oli yllättävän vähän ja sitä jaksoi helposti yksi hakkeri kiskoa perässään. Ohjauskin toimi, mutta tiukoissa kurveissa se osoittautui liian joustavaksi eikä tulisi kestämään kovempaa vauhtia. Kelkkaan tehdään vielä pari modifikaatiota:

- Etusuksesta täytyy tehdä jäykempi. Leveä laskettelusuksi olisi varmaan paras, mutta koska meillä ei sellaista ole, pistetään siihen kaksi tavalista suksea rinnakkain ja nivelöidään  ne niin että pääsevät kääntymään myös kallistussuunnassa.

- Penkkiin pitää rakentaa jonkinlaiset sivuttaistuet. Leijan kanssa veto tulee usein sivusta ja nykyisellä penkillä ei tulisi pysymään siinä tilanteessa.

Rakentamassa olivat cos, amrobotics ja keppo.

 

EDIT: Tiistaina rakennettiin uusi etusuksipari lahjoituksena saaduista laskettelusuksista. Tämä toivottavasti kestää paremmin.

Uusi etusuksipari

Currently unrated

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional

required