Nokkakärryyn uudet renkaat

(0 comments)

Hitsauskurssin jäljiltä oli aika tarttua toimeen ja korjata nurkissa pyörineet nokkakärryt. Kärryt sinällään ovat ihan OK, ollakseen suunnilleen halvimmat rautaa sisältävät kärryt. Ongelmaksi oli muodostunut toisen renkaan ilmavajaus. Sitä sai aina pumpata kun oli jotain tarvetta ja lopulta ongelma oli äitynyt niin pahaksi, ettei oikein enää pysynyt ilma sisällä. Reikähän siellä jossain on, oli toki ollut diagnoosi jo pitkään.

Projekti alkoi jo kesämmällä, purin ongelmaisen pyörän irti kärrystä ja tutkiskelin hieman, että mihin sitä pitäisi paikka laittaa. No reikähän löytyi hankalimmasta mahdollisesta paikasta eli venttiilin juuresta. Ei siinä mikään paikka tulisi kestämään. Eli internet käsille ja korvaavaa sisäkumia metsästämään. No niitähän löytyy, mutta yllättäen tuollaiset maksoivat lähinnä enemmän kuin polkupyörän sisäkumit. Samalla tutkin kriittisesti myös ulkokumia, kärsinyt oli sekin. Ihan ymmärrettävää kun joskus ilmat ovat olleet hiukan vähissä käytettäessä. Ratkeamispisteessä oli tuo ja eipä kaverinsakaan ollut kovin paljon parempi. Eli ainakin yksi ulkokumikin pitäisi hankkia, ehkä jopa kaksi. Tässä kohtaa hintakin vähän pompsahti. Siinä samalla internetiä selatessa heräsi ajatus ilmattomista renkaista eli niin sanoituista umpikumirenkaista. Vaikka toki tässä yhteydessä kyse ei ole umpikumista, enemmänkin jollain uretaanivaahdon kaltaisella täytteellä täytetyistä kumeista. Sellaiset siis.

Tässä vaiheessa projekti olisi ollut helppo, jos kaupassa olisi ollut tuollaisia umpirenkaita sopivalle akselille, mutta nuo oli ilmeisesti suunnattu uskottavammille tuotteille. Akselin halkaisijan pitäisi olla noin 20 millimetriä, että tuollaiset sopisivat. Tämä on noin kuusi millimetriä enemmän kuin kärryn akseli. Projekti otti tässä kohtaa pienen aikalisän pohtiessessani, että koitanko vaihtaa renkaisiin erilaiset laakerit niin, että sopii akselille vai vaihdanko kärryyn akselin tai kehitänkö jotain holkkeja akselille.

Tässä sitten menikin muutama kuukausi. Syksyn hitsauskurssi hacklabilla sitten toimi hyvänä kannustimena tarttua projektiin. Kaupasta umpirenkaat ja pätkä 20 mm akselia varmuudeksi mukaan ja pohtimaan..

Käytännössä vaihtoehtona oli sovittaa kärryihin jotenkin tuo 20 millimetrin akseli tai keksiä miten nykyisen akselin kokoa saisi kasvatettua. Tuo akseli kun on kärryssä hitsattuna rakenteeksi, ei sen vaihtaminen ole kovin helppoa. Onnekkaiden sattumien summana löytyi sopiva pätkä putkea, sisähalkaisijaltaan melko tasan 14 millimetriä ja ulkohalkaisija tuo tarvittava 20 mm. Tästähän voi tulla jotain.

Kaikki tarvittavat materiaalit siis oli nyt olemassa. Toteutusta vaille valmis, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Putkesta sopivat pätkät olemassa olevan akselin päälle. Sahalla katki ja sorvilla vielä nätisti suoriksi, siisteiksi ja määräpituuteen. Tulipahan samalla muisteltua vähän sorvin käyttöäkin. 

Putket akseleiden päälle ja sitten olikin pohdinnassa, että miten nuo tuohon kiinnittäisi. Periaatteessa voisi porata reiän ja sovittaa jonkun pultin tai pidätinruuvin tai minkälie tapin. Ongelmaa aiheutti erityisesti se, että nuo uudet akseliholkit tulivat leveyssuunnassa pidemmälle kuin vanha akseli, eli vapaasta päästä ei tuo kiinnittäminen oikein onnistunut. Onneksi takataskussa oli tuore kokemus hitsauksesta ja pohdintaan josko tuon jotenkin saisi hitsattua.

Loppujen lopuksi yhteistuumin, yhteisön voimaan luottaen, ratkaisuksi päätyi hitsata pitkältä putken sisältä akselin päähän kiinni. Sopivasti haastetta, mutta hyvä siitä tuli.

Sitten vielä renkaiden kiinnitys sopivilla sokilla ja homma valmis.

Hyvähän siitä tuli, todennäköisesti ei maksanut edes paljon vastaavaa kaupasta saatavaa enempää.

 

Current rating: 5

Comments

There are currently no comments

New Comment

required

required (not published)

optional

required